Foto: Goran Mehkek / CROPIX

Ovako izgleda robotaksi, ‘dnevni boravak na kotačima’, a Rimac je šokirao cijenom vožnje

Autor: M.D.

Nakon što je predstavio novu hibridnu sportsku jurilicu Bugatti Tourbillon, Mate Rimac je u svom kampusu u Kerestincu predstavo dugo najavljivani i iščekivani projekt robotaksija. Već je otkrio kako će ih nazvati Verne, po piscu znanstveno-fantastičnih romana Julesu Verneu.

Na prezentaciji o samom projektu govorili su suosnivač i glavni izvršni direktor tvrtke Project 3 Mobility (P3) Marko Pejković, suosnivač i glavni direktor dizajna u P3 Adriano Mudri i suosnivač P3 i glavni izvršni direktor Rimac Grupe, Mate Rimac. Na predstavljanje su bili premijer Andrej Plenković te ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković.

Iako se najavljivalo da bi robotaksiji trebali voziti zagrebačkim ulicama još lani, sve je prolongirano na 2025. godinu. Na temelju tog projekta, Rimac je dobio oko 180 milijuna eura koje je odobrila Europska komisija temeljem Nacionalnog plana oporavka i otpornosti. Pojavile su se brojne kritike koje se odnose na dodjelu novca bez natječaja i nepoštivanje rokova realizacije projekta.

 

Verne coming tomorrow.

Objavljuje Mate Rimac u Utorak, 25. lipnja 2024.

 




Kako je ranije objavio Forbes, tvrtka P3 koja je zadužena za razvoj i proizvodnju robotaksija, lani je zabilježila 944.000 eura prihoda. No, rashodi su im iznosili oko 13 milijuna eura, tako da im je ukupni saldo 12 milijuna eura u minusu. Krajem prošle godine zapošljavali su 87 djelatnika. Do kraja prošle godine Project 3 Mobilityju je isplaćeno oko 90 milijuna eura.

Tijek predstavljanja možete uživo pratiti na portalu Dnevno.hr:

12:43 – Tomašević jedva čeka robotaksije




“Ceste moraju biti spremne za takvo nešto i vjerujem da će Zagreb biti spreman do 2026. godine da ima Verne u svojem voznom parku. Ima i drugih gradova koji su potpisali ugovore i koji su zainteresirani za ove tehnologije. Pričao sam s gradonačelnicom Berlina. Meni je drago što će proizvodnja biti u Zagrebu ili okolici, što ima jedan novi utjecaj na ekonomiju. Sa svim dobavljačima, partnerima i zapošljavanjem, ovo će imati multiplicirajući efekt na gospodarstvo te će promijeniti njenu perspektivu.

Ova greška je uobičajena u razvoju, ali siguran sam da će 2026. godine sve biti spremno. Sjeo sam u auto, on je udoban i nudi brojne opcije, tako da ljudi mogu guglati dok se voze. Nadam se da će se sve riješiti na zakonodavnoj razini, jer svaki grad ima svoje neke posebnosti, sa svojom infrastrukturom i pravilima, nadam se sinergiji javnog prijevoza.

Svakako bih se vozio u ovom automobilu. U P3 su računali i na ležeće policajce”, rekao je Tomašević, kojemu se obratio direktor P3-ja koji je Tomaševiću objasnio da će sljedećih dana imati probne vožnje. Sam je odradio 20 vožnji u autonomnim vozilima, no na testiranju će biti prisutan i pravi vozač. Potvrdio je da će 2026. godine usluga biti sigurno aktivirana u Zagrebu.

Foto: Goran Mehkek / CROPIX

“Imamo nekoliko gradova iz EU, Velike Britanije i Bliskog istoka. Imamo regije koje imaju različite prometne regulative. Manchester nije najveći grad, ima i većih, jednog je Tomašević spomenuo”, rekao je Marko Pejković.

“Ogradili smo parcelu u Buzinu i krećemo s izgradnjom Matice. Automobili će se proizvoditi u Lučkom. Trebat će 10 mjeseci da se podigne hala, a kasnije i šest mjeseci za postavljanje opreme, tako da će u trećem kvartalu 2026. godine početi proizvodnja, najprije nekoliko stotina, a potom i nekoliko tisuća komada godišnje”, rekao je Pejković i objasnio značajke u vožnji.

“Krećemo s istočnim dijelom Novog Zagreba, jer je on relativno jednostavan za navigiranje, ali s uslugom ne počinjemo dok ne pokrijemo veći dio Zagreba i omogućimo da se odradi 90 posto mogućih vožnji s našom uslugom”, dodao je.

“U Londonu ima 400.000 obitelji koje imaju 2 ili više automobila. Nama nije cilj maknuti prvi, već drugi ili treći automobil. Zašto biste kupili drugi automobil ako imate jednostavnu i sigurnu uslugu. Nastojimo podržati javni prijevoz. Multimodalnost nam je bitna, nadopunjavanje postojećeg sustava. Cijene će biti na razini Ubera i Bolta, a onda kasnije malo konkurentnije. Nama je bitno što će se ova promjena dogoditi s nama ili bez nas. Svaka promjena nosi svoje utjecaje, mislim da taksisti neće imati problema”, rekao je Pejković.

12:39 – Plenković preuzeo riječ

“Ovo će sigurno značiti novi način vožnje u urbanim sredinama i odlično je da je Hrvatska predvodnik u tome i da Rimac sa svojim partnerima već ima listu čekanja. Mi ćemo promijeniti zakone kako bismo mogli omogućiti vožnju takvih vozila. Vlada i MUP su zainteresirani i spremni udovoljiti svim zahtjevima. Moram čestitati dizajnerima jer je auto udoban i siguran. Ova sitna greška je dio početnih problema, ali morate znati da je ova tvrtka puno toga napravila u posljednjih 15 godina”, rekao je Plenković.

“Vozio bih se njime, zašto ne? Ovo je novo vrijeme, stvari funkcioniraju na neki novi način”, dodao je.

12:30 – Rimac održao pressicu

Nakon predstavljanja premijer Plenković i Mate Rimac drže presicu.

“Danas smo predstavili Verne, auto, infrastrukturu… Auto je jedan od elemenata ekosustava. Mi sami radimo automobil i gradimo tvornicu u blizini kampusa. Proizvodit ćemo aute za cijeli svijet. Sad smo dvije godine od iduće faze, kad kreće vožnja po Zagrebu.

Imali smo problemčić s kočnicom, auto se nije htio pokrenuti”, rekao je Rimac. “Radi se o potpuno drugačijem autu, dimenzije su poput Golfa, ali unutrašnjost je napravljena da bude udobnija i prostranija”, rekao je Rimac.

Foto: Goran Mehkek / CROPIX

“Auto će se proizvoditi tu, a za njega se zanima 11 gradova. Želimo ponuditi iskustvo vožnje visoke klase, a za cijenu Ubera ili Bolta. Ovdje su predstavnici gradova iz Engleske i Njemačke”, rekao je Rimac, ne otkrivši koji su gradovi zainteresirani za Verne, ali je dodao da će se zbog njegovih vozila mijenjati zakonodavni okvir. Nada se da će zakoni biti spremni u isto vrijeme kad i njegova usluga.

“Svi će gledati na to i svaka će se greška gledati uvećano. Želimo osigurati najsigurnijeg vozača, a to je sustav, a i da dođe do sudara, ovaj auto je najsigurnije vozilo, jer ima najveću moguću udarnu površinu, a i nema upravljačke ploče ili volana na koje se ljudi mogu ozlijediti. Uz to, auto se neće pokrenuti ako niste vezani kako treba. Sve što smo radili smo napravili tako da se smanje šanse za ozljede”, rekao je Rimac.

“Ako je neki tehnički problem, stiže zamjensko vozilo”, zaključio je Rimac.

12:10 – Rimac o planu predstavljanja vozila

Rimac je na kraju prezentacije objavio plan predstavljanja vozila i lokacije na kojima će ga građani moći vidjeti i isprobati. Time je prezentacija Vernea, odnosno robotaksija – završila. Kasnije su uzvanici mogli sjesti u vozilo i isprobati njegove značajke. Prvi su to učinili Plenković, Tomašević i Dolenec.

Foto: Goran Mehkek / CROPIX

11:59 – Marko Pejković o vozilu

Direktor P3-ja Marko Pejković objasnio je da senzori na vozilu mogu prepoznati čak i mirise, kako bi se vozilo u potpunosti prilagodilo korisniku. Opisao je kako izgleda Matica. “Ovdje se svaki automobil puni, održava i čisti svaki dan te odlazi na sljedeći zadatak.

Proizveli smo mnogo prototipa tijekom posljednjih godina. Stvorili smo tako i senzore za čišćenje vozila. Sa strateškim partnerima testiramo mogućnosti autonomne vožnje u Zagrebu. Nadam se da ćete i vi to moći već u sljedećim tjednima. Prvu Maticu gradimo pored svojeg središta. Gradimo svoju tvornicu u Lučkom, gdje će se vozila proizvoditi i transportirati dalje”, otkrio je Pejković.

“Posao koji radimo nije toliko vidljiv, ali je važan jer se suočavamo s velikim izazovima. Pritom sklapamo partnerstva s gradovima u kojima će Verne voziti. Pritom moramo optimizirati operativne troškove, a opet ulagati u tehnologiju. Pritom moramo biti racionalni sa punjenjem, održavanjem i čišćenjem vozila kako bismo smanjili troškove servisa. Moramo razmišljati i o tome kako ćemo rasporediti vozila na cestu.

Foto: Goran Mehkek / CROPIX

Morali smo godinama pregovarati o tome gdje će se naša tehnologija koristiti. Imamo sreću da će tehnologija biti lansirana u Zagrebu 2026. godine. Pregovaramo s 30-ak gradova koji imaju svoje specifičnosti. Pritom ne mislimo ugroziti javni prijevoz, već surađivati s njime, paziti na bicikliste, na sve prometne situacije…”, rekao je Pejković i pozvao okupljene da kasnije razgledaju i isprobaju vozilo.

11:47 – Adriano Mudri objašnjava vozilo

Glavni dizajner je objasnio da otpočetka nisu htjeli raditi uobičajene stvari. “Druga stvar je da smo odlučili da ne želimo raditi tostere na kotačima. Tosteri su za doručak, a Verne je za cijeli život. Automobil će doći gdje god želite, kad god želite, nudeći vam udobnu i sigurnu vožnju. Dizajn je inspiriran jurilicama iz sedamdesetih koje će sigurno biti hit i u sljedećim godinama. Vani smo morali osmisliti pozicije za senzore i kamere. Prednja maska će jasno predstavljati Verne. Implementiranjem autonomne vožnje nismo izbacili sve značajke koje su potrebne kad čovjek upravlja vozilom. Sve će ovo biti uobičajeno na automobilima budućnosti. Ne trebate se brinuti ni za prtljagu. S nultim emisijama i stvoren da traje dugo”, objasnio je Mudri.

“Najbitnije nam je iskustvo korisnika. Ravnali smo se svim mogućim životnim okolnostima. Željeli smo stvoriti dnevni boravak na kotačima. Korisnici će moći sami moći odabrati postavke i izgled. Moći će ga prepoznati bez većih problema. Vrata se automatski otvaraju i zatvaraju, nakon čega će se medijski panel sam aktivirati. U vozilu će biti i dovoljno mjesta za pohranu stvari, a moguće je aktivirati i dodatna sjedala.

Foto: Goran Mehkek / CROPIX

Izlazak iz vozila bi trebao biti jednako jednostavan kao i ulazak. Verne neće krenuti ako se niste vezali. Zvučnici su postavljeni na 70 mjesta. Možete slušati glazbu koliko god glasno želite. Auto možete smatrati svojim privatnim kinom. Dovoljno vam je donijeti kokice. S Bluetooth kontrolom moguće je upravljati drugim opcijama. Neće biti problema ni s temperaturom, jer nema šanse da ćete ući u vreli auto ljeti ili hladni zimi. Ali, nema pretinaca i to je namjerno. Mogao bih govoriti pet sati o svim značajkama, ali možda bolje da nešto i sami vidite. Ali, želim naglasiti da smo htjeli stvoriti vozilo koje privlači i koje je korisno i sigurno.

Sve bi ste trebali koristiti bez napora i bez obveze. Kome se sviđa otvaranje i zatvaranje vrata? S Verneom to nećete morati činiti ni na gumb. Moćna umjetna inteligencija sa svim svojim senzorima će se brinuti za putnike te davati obavijesti kad utvrdi neki problem. Tehnologija možda neće biti savršena, ali trudit ćemo se ispraviti stvari u hodu kako bismo mogli svako kretanje pretvoriti u putovanje”, naglasio je Mudri.

11:40 – Prikazana su i vozila

“Želimo dovesti iskustvo luksuznog automobila u veličinu običnog automobila. Ima 60 kilovatnu bateriju koja je dovoljna za 14 sati vožnje u gradu. Oni će se svaki dan vraćati u Maticu na održavanje i čišćenje. Imat će 14-inčni ekran i jake zvučnike. Imat će mjesta za dva putnika, a ima roll-šašiju, zbog čega je lagan.

Sustav autonomne vožnje košta milijarde eura, stoga smo odlučili naći partnera koji će to razviti za nas. Integrirali smo Mobileye sustav u vozilu uz dodatak svih mogućih senzora na krov automobila. Samovozeća platforma jamči sigurnost na cesti. Razvijamo je da bude što sigurnija. Iammo najveću zonu udara, jer putnici sjede straga, pa prednji dio auta može apsorbirati udar pri velikim brzinama.

Foto: Goran Mehkek / CROPIX

Zašto dva sjedala? Radili smo ovaj automobil po podacima koje smo imali i željeli smo napraviti sigurno utočište”, poručio je Rimac i nastavio o pogonu. “Imamo mnogo platformi za električne automobile, željeli smo imati najbolje iskustvo koje može proizači bez volana u vozilu. Automobili na unutarnje sagorijevanje nije dolazilo u obzir”, zaključio je.

11:27 – Rimac govori

“Lijepo je vidjeti premijera, ministre, gradonačelnike i investore i partnere iz cijelog svijeta. Ludo je uopće pomisliti što se dogodilo u zadnjih 15 godina. Nismo imali ime, reputaciju ni znanje da napravimo išta od ovog što smo napravili. A uspjeli smo. Osam milijardi eura je stiglo u Hrvatsku zahvaljujući našim idejama, zaposlili smo 2000 ljudi i napravili najveću tvornicu u ovom dijelu Europe. U procesu smo griješili, ali smo na greškama učili.

Nismo svjesni koje benefite ima tehnologija u našim životima. To je izvan mašte naših predaka. Telefoni su omogućili spajanje milijardi ljudi diljem svijeta. Isto je i s internetom. No, bogati ljudi žele imati i automobile. Oni imaju svog vozača koji se brine o njihovom automobilu, on ih vozi od točke A do točke B, na najsigurniji način. Taj osjećaj obični ljudi nemaju. Želimo stvoriti čist, siguran i pouzdan način da ljudi putuje bez vlastitog napora.

Želimo stvoriti novo mobilno društvo. Stvorili smo ekosustav koji se sastoji od tri dijela. Prvo je automobil, zatim internet i infrastruktura koju nazivamo “Matica”. To je infrastruktura u kojoj će vozila biti očišćena, pregledana i napunjena. Koristimo ime Julesa Vernea jer je on predstavio moderni svijet”, rekao je Rimac.

Foto: Goran Mehkek / CROPIX

“Po našem mišljenju, promet je potrebno mijenjati. Nitko nije svjestan koliko su stvari otišle u krivo. Vlasništvo i posjedovanje automobila će nastaviti posjedovati, ali želimo pružiti iskustvo vožnje u kojoj ne morate voziti. U gužvi ste, želite raditi nešto drugo, a ne možete jer je opasno. Sad ćete moći. Ljudski životi su neprocjenjivi. U Hrvatskoj je više ljudi poginulo na cestama, nego u Domovinskom ratu. Automobili čine najveći trošak u našim životima, nakon naših domova. Morate trošiti na njihovo servisiranje, čišćenje, točenje goriva. To je sve u redu, a koliko ljudi to želi raditi. Želimo napraviti sustav u kojima će se ljudi moći kretati, a da ne moraju voziti ako ne žele. Ljudi provedu milijarde sati u prometnim gužvama.

Vožnja taksijem je ulazak u tuđi prostor. To nisu poznati ljudi, ne sviđa nam se glazba, prljav je interijer. Nama je sigurnost na prvom mjestu. Osigurali smo da je Verne najsigurnije vozilo čak i ako dođe do sudara. On će imati četiri Lidar radara kojima će pratiti promet, kamere za očitavanje znakova i druge sigurnosne značajke.

Prostora će biti više nego u luksuznom automobilu ili u poslovnoj klasi na avionu. To će biti personalizirani prostor s vlastitim postavkama. Ljudi će moći koristiti samo 10 posto pažnje za vožnju”, naveo je Rimac.

“Sigurnost u svakom trenutku, bilo digitalno ili privatno, je jako važna, kao i čistoća”, rekao je Rimac i prebacio se na čistoću: “To nam je jako važno. Auto će vas svaki dan čelkati spreman, uređen i čist. Nećete ga morati čekati. Platforma koja će se brinuti o vlasništvu i naručivanju vozila bit će konfigurirana prema željama korisnika. Aplikacija je sve što trebate za početak putovanja. S aplikacijom možete vidjeti koliko ćete vremena trebate da vas pokupi i biti sigurno da vožnja neće biti otkazana. Svaka vožnja može biri personalizirana – od temperature do mirisa – osiguravajući da putovanje nema za cilj samo dolazak na odredište već i uživanje u ljepoti svake vožnje”, rekao je.

11:15 – Premijer otvorio predstavljanje

“Nisam očekivao da ću biti u potpunom mraku, ali mi je drago da mogu uime u Vlade RH i potpredsjednika Butkovića biti nazočan na predstavljanju ekosustava novog sustava mobilnosti. Drago mi je da ste okupili veliki broj ljudi koji znaju što rade. Želim kazati da je Mate kao mladi inovator nailazio na brojne teške i zahtjevne situacije, koje obično počinju sa skepsom i predrasudama i prolazio je sve ono što inovatori doživljavaju, jer su ispred svog vremena i nerijetko su prepušteni sami sebi i izumima koji imaju veliki značaj za razvoj društva i honorirani su tek kasnije.

Mi smo prepoznali ovaj projekt posebno rano, što je važno za mladu zemlju koja želi pronaći svoje niše u globalnom tržištu. Ovaj projekt kao da je rađen kao odgovor na energetsku krizu. Drago mi je da smo podržali ovaj projekt značajno financijski, jer je on dio rješenja za klimatske promjene koji vodi računa o zelenoj tranziciji, održivom razvoju. Ovaj projekt se nadovezuje na cijeli niz hrvatskih inovacija, od Fausta Vrančića, Slavoljuba Penkale, pa i do Nikole Tesle. Tu su i novi primjeri od azitromicina, naplate parkinga SMS-om, ali i najbržeg električnog auta na svijetu.

Izgleda da nije tako loše početi u garaži. Hvala Mate. Hvala i svima u zagrebačkom prstenu, jer je ova kompanija vrlo dobro pozicionirana u prometnom i gospodarskom smislu. Čestitam i na predstavljanju novog Bugattija. Vaš ugled na globalne procese je itekako prepoznat i vidljiv.

Foto: Goran Mehkek / CROPIX

Mi ćemo za dva dana obilježiti godinu dana od potpisivanja ugovora za realizaciju projekata NPOO-a. Mi smo ovom projektu dodijelili 180 milijuna eura bespovratnih sredstava i to je bila politička odluka u kojoj smo mi pokazali u kojem smjeru vidimo razvoj zemlje. Mi ćemo biti među pionirima po zakonodavnom okviru, kako bismo stvorili pretpostavke da ovakav koncept može zaživjeti u stvarnom životu. Razvoj i izgradnja specijalizirane infrastrukture za kretanje autonomnih vozila te razvoj softverske platforme.

Utjecaj na okoliš je i više nego vidljiv jer je riječ o pametnim vozilima, a dat ćemo i važan doprinos digitalnoj transformaciji kojoj Hrvatska teži. Veselim se što smo ono malo provirili prije par godina sad vidimo u jednoj naprednijoj formi i da uživamo u primjeru kako hrvatska kompanija sudjeluje u predvođenju globalnih trendova”, rekao je premijer Andrej Plenković na predstavljanju.

11:00 – Na predstavljanje stigao i Tomašević 

Na predstavljanje robotaksija stigli su i zagrebački gradonačelnik Tomislav Tomašević te njegova zamjenica Danijela Dolenec.

Foto: Goran Mehkek / CROPIX

10:30 – Zbog robotaksija se mijenja zakon

Državni tajnik Ministarstva mora, prometa i infrastrukture Tomislav Mihotić otkrio je kako će se zbog robotaksija mijenjati i Zakon o cestovnom prometu. On je na pitanja saborskih zastupnika otkrio tko će odgovarati u slučaju da autonomno vozilo, odnosno vozilo bez vozača prouzrokuje prometnu nesreću.

“Odgovornost je predviđena Zakonom o sigurnosti prometa koji je u ingerenciji MUP-a. Osnovano je radno tijelo i, pretpostavka je, da će glavna odgovornost biti na vlasniku vozila ili na operateru koji njime upravlja”, rekao je Mihotić predstavljajući izmjene zakona u kojima se po prvi put definira automatizirani cestovni prijevoz. Usput je otkrio neke detalje Rimčeva projekta:

“Sustav autonomnih vozila uvodit će se u fazama. Najprije će se krenuti u Zagrebu, na određenim kratkim rutama, kako bi se vidjelo kako to funkcionira i sagledali svi rizici, a onda će se širiti dalje”, dodao je.

Autor:M.D.
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.