Foto: Lucija Ocko / CROPIX

Odgovor na najveći misterij EU izbora: Ovo je stvarni razlog vrlo niske izlaznosti u Hrvatskoj

Autor: Milan Dalmacija

Peti izbori za zastupnike u europskom parlamentu nisu privukli ljude na birališta. Prema podacima Državnog izbornog povjerenstva, do 16:30 sati je izašlo svega 15,05 posto birača. U usporedbi s prethodnim europarlamentarnim izborima, riječ je o još slabijem odazivu. Naime, prije pet godina je na birališta do sredine poslijepodneva izašlo 21,31 posto birača.

Doduše, treba reći kako kampanja za izbore nije bila ni izbliza zanimljiva kao ona za nedavno održane parlamentarne izbore koja je naelektrizirala javni prostor i privukla rekordni broj birača još od 2000. godine. Da u tome ima nešto smatra i komunikacijski analitičar Kristijan Sedak, koji je istaknuo da nije bilo niti kampanje, niti poruka koje bi biračima bile važne.

“Što se tiče kampanje, ova je bila nevidljiva, teme nisu bile nimalo europske, rekao bih. Jedinu, koja se možda nametnula, pokrenuo je Ladislav Ilčić, a preuzeo Most. To je pitanje ugrađivanja kršćanskih vrijednosti u nekakav temeljni akt Europske unije. Tu smo raspravu na razini Europe imali negdje 2005. ili 2006. godine, kad se govorilo o ustavu Europske unije”, rekao je Sedak.

Foto: DIP

Manje važni izbori

Dodao je da domaća javnost, ali i političari europske izbore doživljavaju manje važnima. Smatra da je problem što su europski izbori održani preblizu parlamentarnima, zbog čega se javnost zasitila svega.

“Mi te Europske izbore doživljavamo kao manje važne. Nismo pronašli model, kao što je recimo u Njemačkoj, gdje se natječu ‘spitzen’ kandidati. Pa onda nekako imamo i taj aspekt nekakve osobne kampanje kod nas. To dosta izgleda kao kokošarenje na pojedinim listama gdje se kandidati jako trude skupiti te preferencialne glasove toliko da pokušavaju i zasjeniti pojedine liste”, naglasio je stručnjak.

Kuriozitet je da su birači bili aktivni jedino u Gospiću. Ondje je do 16:30 izalo čak 42 posto birača. No, razlog tome su izvanredni izbori za tamošnjeg gradonačelnika. “Znači da samo lokalni izbori i prepoznatljivi kandidati mogu izvući ljude na izbore”, ustvrdio je Sedak.

U jednom hrvatskom gradu na izbore je izašlo najmanje birača: Pogledajte gdje je najbolji odaziv




Velik napor, slaba izlaznost

Naglasio je da su europske institucije uložile velik napor i dodatna sredstva u ovu kampanju. No, ona je, barem u Hrvatskoj, zakazala. Namjera je bila potaknuti izlaznost, naročito mladih. Dio kampanje je prešao online, pogotovo zahvaljujući Nini Skočak, influencerici koja je fokusirana na mlade. No, Sedak nije siguran da ona ima ozbiljne šanse.

“Možemo je nešto putovalo vlakom, HDZ  je opet imao neke svoje skupove. To je jedino bilo vidljivo. Ali negdje u gradu i među ljudima ja nisam vidio da je ta kampanja zainteresirala javnost. Možda i zato što se politička arena prebacila u online prostor, digitalni prostor”, ustvrdio je Sedak.




Kampanja je bila nevidljiva, jer nije bilo ni nekih posebnih poruka, istaknuo je stručnjak za komunikaciju, složivši se time s politologom Anđelkom Milardovićem koji je prije nekoliko dana također upozorio na nevidljivu anketu i nedostatak bilo kakvih važnih poruka.

Milardovića prenerazila kampanja koja se upravo odvija u Hrvatskoj: ‘Bit ću totalno izravan’

Sir i vrhnje, punjači, Nutella

Čak ni političari nisu ostavili neki dojam, za razliku od sredine travnja, kad se je bilo gotovo nemoguće izbjeći njihova prepucavanja u javnosti. Doduše, pitanje je i tko bi trebao zastupati hrvatske interese u zajednici 27 zemalja.

“Od starta su se dosta nisko svodile komunikacije i poruke kad u pitanju Europa. Sjećamo se sira i vrhnja, sjećamo se negativnih poruka, sjećamo se punjača, Nutelle itd. Nekakvih ozbiljnih, stvarnih, europskih poruka i obećanja nismo tu pretjerano imali. S druge strane i ljudi koji su uzimali neka velika obećanja, neke velike riječi u usta, nisu izgledali vjerodostojno, jer jednostavno izgledaju smješno, pogotovo ako su nekakvi lokalni političari nedokazani na nacionalnoj razini, a kamoli iz jedne male države koja doprinosi sa 12 eurozastupnika. Pitanje je tko je od uopće od kandidata prepoznatljiv na nekakvoj europskoj sceni”, rekao je Sedak.

Istaknuo je da HDZ i SDP nisu htjeli previše riskirati, jer već imaju renomirane europske zastupnike. No, trebali bi riskirati i slati europske poruke, kako bi ljudi shvatili o čemu je riječ. Naime, slaba izlaznost je već svojstvena za europske izbore u Hrvatskoj, ali ovako niska dosad nije bila.

Pogledajte kolike su plaće, dnevnice i ostale naknade onih koji uđu u EU parlament

“Da, ovdje treba napraviti razliku što nude jedni, što nude drugi. Mislim da u pitanju da tu bude i nekako realne poruke koje ljudi mogu povezati. Tipičan birač, čak i onaj kojeg bi možda zanimala politika, većinom nije upoznat sa nomotehnikom, s donošenjem zakona, koje je to legislativa ili koje su to nadležnosti Europske unije ili nacionalne Včade. Tako da tu treba prilagoditi poruku i čini se da stranke i politički kandidati tu nisu našli neka sretna rješenja da bi zainteresirali birače, da bi to imalo veze sa evropskim izborima i da bi to izgledalo vjerodostojno. Dakle, kod takvog oblikovanja poruka, mislim da su prije svega zakazali svi kandidati”, zaključio je analitičar Sedak.

Tijek izborne večeri možete pratiti OVDJE.

Autor:Milan Dalmacija
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.