Foto: YouTube/Screenshot

Znanstvenici otkrili ostatke divovske zvijeri: ‘Zastrašujuće stvorenje koje ne biste htjeli sresti’

Autor: M.P.

Ogromno stvorenje s očnjacima i glavom u obliku zahodske školjke vrebalo je u močvarama blizu ruba svijeta prije 280 milijuna godina, mnogo prije nego što su se pojavili prvi dinosauri, pokazalo je novo istraživanje.

Sada znanstvenici koji su došli do iznenađujućeg otkrića fosila u Namibiji i Brazilu žele znati zašto je arhaični predator nalik daždevnjaku živio milijune godina nakon što su njegovi srodnici blizu ekvatora izumrli. Izvijestili su o nalazima svoje studije, rezultatu rada započetog 2018., u srijedu u časopisu Nature.

“Vrsta nazvana Gaiasia jennyae bila je znatno veća od čovjeka i vjerojatno je obitavala blizu dna močvara i jezera”, rekao je suvoditelj studije Jason Pardo, postdoktorski suradnik Nacionalne zaklade za znanost u Field Museum of Natural History u Chicagu za CNN.

‘Cijeli prednji dio usta su ogromni zubi’

“Ima veliku, ravnu glavu u obliku WC daske, koja mu omogućuje da otvori usta i usisava plijen. Ima te ogromne očnjake, cijeli prednji dio usta samo su ogromni zubi. To je veliki grabežljivac, ali potencijalno i relativno spor grabežljivac koji je vrebao iz zasjede”, dodaje.

Do sada su paleontolozi otkrili dobro očuvanu lubanju i kralježnicu, neke kralješke i dijelove čeljusti nakon dvije sezone terenskog rada. Najveća lubanja duga je više od 0,6 metara. “Kad smo pronašli ovaj golemi primjerak, bilo je stvarno šokantno”, rekla je suvoditeljica studije Claudia Marsicano, istraživačica i profesorica na odjelu geologije na Sveučilištu u Buenos Aires.

Predator bez premca

Zajedno ovi fosilni komadići pričaju priču o biću koje je prkosilo svim očekivanjima temeljenim na evolucijskim putovima poznatijih životinja iz tog vremena, koje su uglavnom živjele bliže ekvatoru. Manje se zna o životinjama koje su živjele bliže polovima.

Gaiasia je živjela usred permskog razdoblja, koje je trajalo od 298,9 milijuna godina do prije 251,9 milijuna godina. Uspjevao je kao vrhunski predator 40 milijuna godina prije nego što su dinosauri evoluirali da lutaju Zemljom, prema studiji. Dio razloga zašto je Gaiasia toliko iznenađujuća za istraživače je taj što je bila tako velika i dominantna. “Gaiasia je velika, bilo ih je mnogo i čini se da je bila primarni grabežljivac u svom ekosustavu.”

Dok bi suvremenici ovog stvorenja bili otprilike veličine modernih jegulja ili zmija, Gaiasia je vjerojatno dosezala oko 3 metra duljine. Ali mogla je biti dvostruko duža, rekao je Pardo.

Fosile Gaiasijinih udova, ako ih je imala, ili njezina repa, tek treba pronaći, ali istraživači znaju gdje se stvorenje uklapa u stablo života, a Gaiasijini preci i daleki rođaci imali su udove. Otkrivanje više fosila tijekom budućeg rada na terenu moglo bi pomoći istraživačima da poboljšaju procjene veličine tijela, rekao je Pardo.

Spustio kameru u more i užasnuo se: ‘Prvo sam ugledao ribe, a onda se pojavio on’

Zastrašujuće stvorenje

Ono što su do sada pronašli oslikava portret zastrašujućeg stvorenja s kojim se ne biste željeli susresti, rekao je. Gaiasijina široka, ravna lubanja izgledala je kao da stavite dvije masivne ploče jednu na drugu. Kad bi stvorenje otvorilo usta, došlo bi do prirodnog usisavanja, uvlačeći ribu, morskog psa ili bilo koji drugi plijen u blizini. Unutra su očnjaci dugi 7,6 centimetara čekali da probuše plijen kako bi Gaiasia mogla progutati cijele obroke, rekao je Pardo.

Istraživački tim sumnja da je Gaiasia izumrla prije oko 268 milijuna godina, ali nije jasno što je uzrokovalo nestanak. Otkriće vrste Gaiasia tjera znanstvenike da postavljaju nova pitanja. Kako je tako dugo opstala u tako hladnom okruženju? Obično bi se takva životinja prilagodila da postane endoterma, toplokrvna životinja koja može regulirati tjelesnu temperaturu proizvodnjom vlastite topline.

Ali Gaiasia se oslanjala na svoje vanjsko okruženje da regulira svoju tjelesnu temperaturu. “Ona je velika vodena životinja, u biti nešto između ribe i vodozemca, i postiže vrlo velike veličine tijela”, rekao je Pardo. “Ako ste hladnokrvni, to je jako teško jer morate jesti puno hrane i preživjeti dugo vremena da biste postali veliki.” Moguće je da je Gaiasia živjela od 20 do 40 godina da bi dosegla tako velike veličine, ali istraživači ne mogu biti sigurni, rekao je Pardo.

Najbrža životinja na svijetu juri brzinom od nevjerojatnih 350 km na sat