Foto: YouTube Screenshot

Misteriozni signal od 6 sekundi digao znanstvenike na noge: Dolazi iz mračnih morskih dubina

Autor: B. D.

Britanski znanstvenici detektirali su signal koji bi mogao pomoći u rješavanju misterija leta Malaysia Airlinesa MH370. Podsjetimo, Boeing 777 Malaysia Airlinesa nestao je prije više od 10 godina, 8. ožujka 2014., a u zrakoplovu se nalazilo 239 osoba.

Istraživači iz Cardiffa analizirali su podatke s podvodnih mikrofona, koji su uhvatili signal od šest sekundi snimljen otprilike u vrijeme kada se vjeruje da se zrakoplov srušio u Indijski ocean nakon što je ostao bez goriva. Predložili su nastavak testiranja da bi se utvrdilo gdje se točno nalazi nestali zrakoplov, prenosi Telegraph.

Potraga za nestalim zrakoplovom traje godinama, ali napori za sada nisu urodili plodom, a nestanak aviona i danas ostaje jedan od najvećih misterija zrakoplovstva.

Udar aviona u more bio je poput potresa

Avion težak 200 tona u ocean se vjerojatno srušio brzinom od 200 metara u sekundi, a kinetička energija oslobođena takvim djelovanjem ekvivalentna je malom potresu, što bi bilo dovoljno da ga snime hidrofoni udaljeni tisućama milja.

Dvije su hidroakustičke stanice koje takav signal mogu detektirati. Jedna je u Cape Leeuwinu u zapadnoj Australiji, a druga je na britanskom teritoriju Diego Garcia u Indijskom oceanu. One su uspostavljene kao dio režima nadzora Ugovora o sveobuhvatnoj zabrani nuklearnih pokusa. Obje su lokacije bile operativne u vrijeme kada se vjeruje da je MH370 pao u Indijski ocean.

Hidroakustične stanice prethodno su detektirale karakteristične signale tlaka od pada zrakoplova, kao i potrese različitih veličina na udaljenostima većim od 3000 milja. U svom istraživanju, tim Sveučilišta Cardiff identificirao je jedan signal koji se poklapa s uskim vremenskim okvirom kada se letjelica mogla srušiti u ocean 8. ožujka 2014. godine. Zabilježen je na postaji Cape Leeuwin, ali ga na postaji Diego Garcia nisu uočili.







Olupinu bi mogli pronaći imitirajući zvuk

S obzirom na osjetljivost hidrofona, vrlo je malo vjerojatno da velika letjelica koja udara u površinu oceana ne bi ostavila vidljiv trag tlaka, osobito na obližnjim hidrofonima, rekao je istraživač dr. Usama Kadri.

Njegov tim vjeruje da bi daljnja istraživanja mogla otkriti misterij na sličan način kao što je podmornica argentinske mornarice, ARA San Juan, pronađena na morskom dnu godinu dana nakon implozije koja ju je 15. studenog 2017. godine strmoglavila u dubine južnog Atlantika.

U tom slučaju olupinu podmornice pronašli su detoniranjem granata koje su oponašale eksplozije koja se dogodila na podmornicu. Usporedili su signale sa zvukovima koje su uhvatili hidrofoni u trenutku njene eksplozije te su tako locirali olupinu podmornice. Kadri vjeruje da bi istom metodom mogli pronaći i potonuli Boeing.

Mnogi su tražili olupinu

Kada bi se utvrdilo da su signali povezani, to bi značajno suzilo, gotovo precizno odredilo lokaciju zrakoplova. S druge strane, ako se utvrdi da signali nisu povezani, to bi ukazivalo na potrebu da vlasti ponovno procijene vremenski okvir ili lokaciju utvrđenu njihovim dosadašnjim službenim naporima potrage, objasnio je Kadri. Dva tjedna nakon nestanka, Inmarsat, britanska kompanija za satelitske telekomunikacije, otkrila je da je satelitska jedinica aviona odgovarala na zahtjeve svakog sata nakon što je nestao s drugih radara. U suradnji s UK Air Investigations Branch istražiteljima je omogućila potencijalno područje pretrage.

Zemljom bi se uskoro mogle kretati nove vrlo zanimljive letjelice: Pogledajte čemu služe

Tijekom tri godine Australija, Sjedinjene Države, Kina i Malezija istraživale su 46.000 četvornih milja morskog dna jugozapadno od Pertha. Tijekom 2015. i 2016. godine na obali su se pojavile krhotine i na nekoliko otoka u Indijskom oceanu, uključujući Reunion, a neki su doplutali i na obalu Afrike. Kompanija Ocean Infinity pokrenula je novu potragu u siječnju 2018. godine, ali nakon šestomjesečne potrage ni ona nije uspjela pronaći ništa.

Nestanak MH370 motivirao je ovaj rad jer je pokrenuo pitanja o sposobnosti otkrivanja pada zrakoplova u oceanu i potencijalnoj upotrebi hidroakustičke tehnologije za akcije potrage i spašavanja. “Ako vlasti budu slijedile preporuke, možemo procijeniti relevantnost uočenih signala, potencijalno rasvjetljavajući lokaciju MH370”, zaključio je Kadri.

Autor:B. D.
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.