Foto: Guliver

Svijet bi se mogao suočiti s još jednom krizom: Prijeti nam efekt biča

Autor: M.D.

Luke na Mediteranu i u Aziji posluju uz zastoje zbog čega velike brodarske kompanije razmišljaju o preskakanju isplovljavanja svojih brodova. Danski brodar A.P. Moller-Maersk početkom srpnja vjerojatno neće pustiti svoje brodove na plovidbu iz Južne Koreje i Kine prema zapadu.

Razlog tomu su kašnjenja u globalnim opskrbnim lancima i povećani troškovi plovidbe. Brodari, naime, odlučuju zaobići Afriku, umjesto plovidbe Crvenim morem i Adenskim zaljevom do Sueskog kanala zbog sukoba i čestih napada koji se događaju na Bliskom istoku. Brodovi danas čekaju na istovar u Singapuru, drugoj kontejnerskoj luci u svijetu po prometu, te u Kini, Dubaiju, Španjolskoj i SAD-u, pokazuju podaci specijalizirane tvrtke Linerlytica.

Zastoj u Singapuru i Dubaiju izazvao je gotovo vertikalni rast potražnje za uslugama pretovara, a time i troškova. “U ovoj fazi stvar koja stvarno može pogoršati situaciju u globalnom lancu opskrbe je strka u kojoj svatko počinje naručivati ​​više nego što treba. Dobivate efekt biča”, istaknuo je u razgovoru za Financial Times šef Moller-Maerska, Vincent Clerc.

Foto: Damir Skomrlj / CROPIX

Sve podsjeća na lockdown

To se ponajprije odnosi na narudžbe za prijevozom proizvoda koji se obično vežu uz božićne blagdane, jer dobavljači zbog krize u transportu nastoje što ranije osigurati zalihe. Uz to, poremećaji zbog preusmjeravanja brodova iz Crvenog mora i vremenske neprilike, koče isporuku dobara na glavnim plovnim pravcima.

Gotovo nitko nije primijetio što se točno dogodilo Hrvatskoj otkako je uvela euro

Kako se teret u lukama zapadnog Sredozemlja istovara s velikih prekooceanskih brodova na manje te potom kreće na put k istočnom Sredozemlju, piše Reuters, javljaju se zastoji u prijevozu. Čepovi su učestali i u američkim lukama zbog infrastrukturnih projekata i kvara na softverima.




Ova situacija podsjeća na lockdown tijekom pandemije koronavirusa, kad je većina svjetskog transporta dobara bila suspendirana. To je kasnije dovelo do povećane potražnje, a u pojedinim dijelovima svijeta i nestašice pojedinih dobara, što je uz druge uzročnike, dovelo do rasta cijena diljem svijeta. Globalna ekonomija počiva na nekim osnovnim zakonitostima, a jedna od njih kazuje da cijena raste ako je potražnja velika, a ponuda mala. Ako se nastave blokade u pomrskom prometu, mogli bismo očekivati novi val inflacije.




Autor:M.D.
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.