Foto: Tomislav Kristo / CROPIX / Ilustracija

Najgora prevara u hrvatskom ugostiteljstvu: ‘Nabave je za 20 centi, a prodaju za 5 eura’

Autor: M.P.

Cijene kave nastavljaju rasti, a razlozi za to su brojni i kompleksni. Klimatske promjene, povećana potrošnja na Dalekom istoku te ratni sukobi u Ukrajini i na Bliskom istoku značajno utječu na globalno tržište kave. U Hrvatskoj samo ove godine cijene kave su narasle dva puta, a značajno povećanje cijene najavljeno je i za treći kvartal. Ispijanje kave u kafiću uskoro bi mogao postati luksuz koji se neće svi moći priuštiti.

No, poznati gastro portal Kult plave kamenice dosta je oštro pristupio problematici cijena kave jer, kako kažu, neki kafići naplaćuju espresso ili capuccino s 2000 do 2500 posto marže. Pišu, velike ugostiteljske i hotelske grupe trenutno nabavljaju kavu srednje kvalitete za espresso po cijenama između 19,80 i 21,50 eura za kilogram. Kod nekih se distributera kava za espresso poznatih brendova na akcijskoj prodaji može dobiti već za petnaestak eura.

Standardna Franckova “zelena” kava za espresso košta 27,50 eura, ali Franck na tu cijenu odobrava popuste koji vrijede i za male ugostitelje. Postoje, naravno, i mnogo skuplje kave, bilo da je riječ o specialty kavama ili o najskupljim brendovima velikih proizvođača.

Foto: Instagram

‘Kava za četiri eura posljedica je divljačkih marži’

Zatim iznose računicu na kojoj temelje tvrdnju da su cijene kave zapravo prevara u hrvatskom ugostiteljstvu. Recimo da je srednja cijena kave za ugostiteljstvo 25 eura. Normativ za espresso iznosi 7 grama. To znači da bi se od kilograma kave moralo dobiti barem 130 šalica. Ako podijelimo 25 eura sa 130 šalica, dolazimo do brojke od 0,192. Toliko prosječno u nabavi košta šalica espressa. Manje od 20 centi. Kako je onda moguće da šalica espressa ili capuccina i ne tako malom broju kafića na moru i ponegdje u Zagrebu košta 4 ili 5 eura?

Skok od 20 centi do 4 ili 5 eura na jednoj šalici kave posljedica je divljačkih marži. Poznato je da kava oduvijek ugostiteljima donosi najveće pojedinačne marže, jer je riječ o jeftinom proizvodu. U zadnje dvije godine marže na kavu u pojedinim su kafićima narasle na puta 20 do puta 25 u odnosu na nabavnu cijenu.

Jer, ako je nabavna cijena nešto manja od 20 centi ili 0,20 eura a izlazna 4 ili 5 eura, to je 20 ili 25 puta više od nabavne cijene. Radi se, dakle, o maržama od 2000 do 2500 posto. Potrošači su u ovom slučaju apsolutno u pravu. Napuhane cijene kave trenutno su najgora prevara u hrvatskom ugostiteljstvu, zaključuju u analizi.

Znate li zašto je kava u kafićima toliko skupa? Evo što sve zapravo ulazi u cijenu







Autor:M.P.
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.