![](https://www.dnevno.hr/wp-content/uploads/2024/06/lio_industrija1-061109.jpg)
Jugoslavenska tvornica bez granica: Posteljina sa znakom brenda kojeg danas Hrvati obožavaju
Sredinom prošlog stoljeća, 1956. godine, dogodilo se nešto što je zauvijek promijenilo iskustvo kupnje. Novi maloprodajni format na jednom mjestu je okupio ono što su nekad bile male trgovine i tako je stvorena velika zgrada oblika kutije koja je namjerno lišena prozora. Naravno, radi se o prvom šoping centru u SAD-u.
Rođenje američkog trgovačkog centra otvorilo je eru kupnje “bez prozora” koja je još uvijek prisutna. Strategija je bila pametna, a sitni detalji u planiranju – od jednostavne arhitekture kutije za cipele do biljaka u teglama – pažljivo su promišljeni. To su bile mjere uštede za operatere trgovačkih centara koje su također osmišljene kako bi utjecale na posjetitelje da slobodno troše. Neprirodno jaka umjetna rasvjeta nastojala je stvoriti trajno dnevno okruženje. Na taj bi način posjetitelji trgovačkog centra ostajali dulje nego što su očekivali i trošili više nego što bi željeli.
Još jedan razlog zašto su trgovački centri izbjegavali prozore imao je veze s prodajom, rekao je za CNN Burt Flickinger, stručnjak za maloprodaju i direktor konzultantske tvrtke za maloprodaju Strategic Resource Group. Manje prozora i više zidova značilo je više prostora za trgovce na malo da dodaju police i šipke za skladištenje svojih proizvoda i maksimiziraju prodaju po kvadratnom metru u trgovinama.
Ali najluđi razlog zašto trgovački centri ograničavaju prozore mogao bi biti taj da kupci izgube pojam o vremenu. “Kupci ne mogu vidjeti kišnu ili snježnu oluju bez prozora. Kupnja bez prozora stvara okruženje potrošnje bez ometanja”, rekao je Flickinger. “Kad ljudi imaju osjećaj bezvremenosti i udobnosti, obitelji troše više jer se mogu usredotočiti samo na trgovine i iskustvo u trgovačkom centru.”
Struktura tradicionalnog trgovačkog centra bila je ili u obliku slova T ili u obliku križa s četiri usidrene trgovine s obje strane, rekla je za CNN Stephanie Cegielski, potpredsjednica istraživanja pri Međunarodnom vijeću trgovačkih centara. “Kada hodate oko tog slova ‘T’, sve je okrenuto prema vama. Kao kupac, stalno gledate na ono što slijedi i suprotstavljate se onome što se događa u vanjskom svijetu”, rekla je. Zbog svih aktivnosti, Cegielski je rekla da nema smisla da postoje prozori.
“Šoping centri su doista izgrađeni da imaju krajolik iznutra. Sva arhitektonska energija koju obično vidimo na vanjskoj strani zgrade u urbanom okruženju usmjerena je unutra. Trgovački centar je stroj za prodaju,” rekla je u intervjuu za CNN Alexandra Lange, stručnjakinja za arhitekturu.
“Kao dodatni bonus, dizajnerima trgovačkih centara bilo je puno jeftinije da ne postave višestruke prozore okrenute prema van jer bi tako bilo jeftinije grijati i hladiti veliki prostor”, rekao je Thomas McMillan, direktor Centra za Studij maloprodaje na poslovnoj školi Mays Sveučilišta Texas A&M, u intervjuu za CNN.
Troškovi energije obično su drugi najveći operativni trošak za trgovce nakon troškova rada. „Sofisticiranost dvostrukih energetski učinkovitih prozora nije bila sveprisutna kada je u Americi izgrađeno mnogo trgovačkih centara tijekom i nakon energetske krize 1970-ih”, rekao je Flickinger.
Ovo je deset najskupljih gradova za život: Čak četiri dolaze iz iste europske države
Jugoslavenska tvornica bez granica: Posteljina sa znakom brenda kojeg danas Hrvati obožavaju
Posao bez puno truda: Prosječni Splićanin na ovome zaradi 11.500 eura u samo tri mjeseca
Slavna pivovara nakon 471 godinu zavrće pipu: Preživjeli su Hitlera, ali dotukao ih je kapitalizam
Radila kao konobarica pa pronašla posao iz snova bez diplome: ‘Ignorirala sam najčešći savjet’