Foto: Screenshot

Nevjerojatna pozadina priče: Tenkist Josip i vozač fiće bili u istoj brigadi i postali prijatelji

Autor: Snježana Vučković

Događaj koji se dogodio na današnji dan zauvijek je ostao simbolom otpora manje i slabije strane protiv velike vojne sile. Naime, 27. lipnja 1991. godine u Osijeku je tenk JNA divljački pregazio crvenog fiću. Bila je to krvava uvertira dugogodišnji rat koji je u Hrvatskoj trajao punih pet godina.

Toga je dana tenk T – 55 po Osijeku demonstrirao silu i moć, a nije usporio niti zastao čak ni kada mu se prolaskom kroz križanje Vukovarske i Trpimirove (tada Kleinove) ulice ispriječio crveni fićo. Sa svojih 40 tona pred sobom ga je gurao sve dok ga nije zabio u autobus i potpuno uništio.

Ova bešćutnost jugoslavenske mega vojske uslijedila je samo dva dana nakon što je Hrvatska je proglasila razdruženje od SFRJ i samo dan nakon što su “martićevci” napali policijsku postaju u Glini.  Istoga dana su Srbi na sjednici u Borovu Selu donijeli odluku u kojoj stoji da “danom otcjepljenja Hrvatske, srpski narod koji živi na teritoriji Slavonije, Baranje i Zapadnog Srema ostaje u zajedničkoj državi srpskog naroda i drugih jugoslavenskih naroda koji se opredijele za takvu državnu zajednicu”, te da ta odluka stupa na snagu danom otcjepljenja, odnosno razdruživanja Hrvatske od Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije.

Uopće nije dvojio što će učiniti

JNA je u samom startu pokazala za čiju se stranu opredijelila, pa se tog dana u Osijeku iz vojarni pucalo po koloni osobnih vozila u prolazu pri čemu je ranjeno 16 civila, a pucala je i po autobusu (ranjeno 7 civila) i po bolnici, a u večernjim satima, oko 19.30 četiri su tenka divljala osječkim ulicama  i uništila dva automobila, među kojima je bio crveni fićo.

Te vruće lipanjske večeri 1991. godine na benzinskoj crpki blizu kobnog križanja Branko Breškić točio je gorivo u svog crvenog fiću. Upravo on je osoba koja nije niti malo dvojila kada je ugledala jureći tenk. Svoj mali, crveni auto je parkirao nasred prometnice i mirno odšetao, a sve ostalo upisano je u povijest. Dio te povijesne priče je i podatak da je Branko 1995. godine od grada Osijeka na poklon dobio crvenog Golfa.

PAKAO JE TRAJAO 30 SATI! Neprekidno granatiranje Osijeka: Noć, jauci i bombe…




Obojica već dugo nisu sa nama…

Osim toga, HRT koji je snimio nemili događaj iz ’91., upriličio je susret Branka i vozača tenka, Josipa Ilića iz Županje. Branko i Josip postali su prijatelji, pa se doznalo kako Ilić nije htio pregaziti fiću, no zapovjednik mu je u leđa uperio pištolj i zaderao se “po gasu!” Josip je poslije pobjegao iz JNA te je, kao i Branko, bio u 3. gardijskoj brigadi.

Branko je poginuo u prometnoj nesreći 2001. godine u 41. godini, a Josip je umro 2010. godine u 38. godini života.




 

Autor:Snježana Vučković
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.