Foto: Guliver Images

Hrvatska ‘čudovišta’ na nebu: Evo što sve može Rafale, ima i poseban sustav ratovanja

Autor: B.T.

Dvije godine i pet mjeseci nakon potpisivanja ugovora s Francuskom vrijednog više od milijardu eura, danas u Hrvatsku stiže prvih šest od ukupno dvanaest višenamjenskih borbenih aviona Rafale, a dolazak zadnjih od ugovorenih aviona očekuje se početkom sljedeće godine. No, o kakvim se zapravo avionima radi.

Kako navodi MORH, avion Rafale, francuskog proizvođača Dassault Aviation je dvomotorni svenamjenski borbeni avion 4.5+ generacije opremljen naprednim napadno-navigacijskim sustavima, elektronskim radarom novije generacije RBE2 uz visoku integraciju senzora i sustava samozaštite, kao i mogućnošću korištenja širokog spektra naoružanja zrak-zrak i zrak-površina što ga čini jednim od najboljih borbenih aviona današnjice.

“Dužina polijetanja aviona Rafale zavisi od poletne težine odnosno konfiguracije aviona i kreće se oko 600 m, a dužina slijetanja oko 450 m u konfiguraciji bez podvjesnog tereta. Najveća poletna masa od 24.500 kg omogućuje mu da uz širok spektar naoružanja zrak-zrak i zrak-površina u kombinaciji s dodatnim vanjskim spremnicima za gorivo učinkovito provodi širok spektar borbenih zadaća u taktičkom radijusu od 1800 km”, navodi MORH, te dodaje kako najveći dolet s vanjskim spremnicima za gorivo iznosi 3700 km.

Digitalni sustav kontrole upravljanja

Nadalje, avion je opremljen sustavom za prikupljanje i analizu podataka koji prikuplja i obrađuje sve parametre eksploatacije aviona (indeks umora materijala, inercijske parametre, informacije o greškama, podatke o motoru te kvarovima aviona i motora). Sustav pruža mogućnost detaljne analize podataka i omogućava analiziranje zabilježenih događaja, kvarova, statistika i trendova. Avion ima mogućnost jednostavnog unosa i naknadnog ažuriranja softvera aviona i njegovih sustava.

“Avion je opremljen digitalnim sustavom kontrole upravljanja (Fly-by-Wire) s tri neovisna kanala redundancije, pomoćnim udvojenim analognim sustavom, kao i sustavima koji omogućuju automatsko održavanje zadanih parametara (visina, kurs, brzina, postavke snage motora)”, navode u MORH-u.

Kako bi se povećala sigurnost letenja te zaštitilo pilota i avion, ugrađeni su sustav za ograničavanje napadnog kuta i opterećenja kao i sustav za vađenje iz nepravilnih položaja tijekom leta. Za kočenje i zaustavljanje aviona na zemlji koristi dva potpuno neovisna kanala koja mogu funkcionirati paralelno ili zasebno u slučaju otkaza jednog od njih, a za izvanredne situacije ima pomoćni neovisni sustav za kočenje kao i ugrađenu kuku za zaustavljanje (koja zahtijeva dodatnu zemaljsku infrastrukturu).




Hrvati, ne bojte se ako čujete tutnjavu s neba: ‘Hvala građanima na strpljenju i razumijevanju’

Unaprijeđena vjerojatnost preživljavanja

“Avion je opremljen navigacijskom opremom koja se sastoji od dva zasebna kompleta za inercijalnu navigaciju s integriranim sustavom satelitske navigacije, radarskog visinomjera te sustava za taktičku navigaciju (Tactical Air Navigation–TACAN) i sustava za instrumentalno slijetanje (Instrument Landing System–ILS). Ugrađena glasovna komunikacijska oprema sastoji se od VHF/UHF radio stanica od kojih jedna ima zaštitu glasovnog radio prijenosa (HAVE QUICK I/II / SATURN) i kriptirani glas (Secure Voice) sukladno NATO standardu”, navode u Ministarstvu obrane.
Sustav Link 16 omogućava zaštićenu podatkovnu komunikaciju. Također, vjerojatnost preživljavanja dodatno je unaprijeđena sustavom za praćenje parametara leta, kao i sustavima za upozorenje približavanja površini i automatskom izbjegavanju sudara s površinom koji koriste radarsko praćenje terena.




“Izbacivo sjedalo ima ‘0-0’ karakteristike i uporabljivo je u čitavom rasponu performansi aviona, opremljeno je kisikom za slučaj nužde i paketom opreme za preživljavanje. Kao pomoćni izvor energije za autonomno pokretanje na zemlji ugrađen je dodatni mlazni motor manjih dimenzija. Sustav opskrbe kisikom OBOGS (On-Board Oxygen Generating System) je potpuno neovisan i sam izdvaja kisik iz okolnog zraka”, napominju u MORH-u.

Nadalje, kako bi se smanjilo radno opterećenje, ali i poboljšala situacijska svjesnost pilota, podaci prikupljeni sa svih senzora statusa aviona te sustava i naoružanja automatski se obrađuju i objedinjuju u cilju prikaza stvarne taktičke situacije na četiri prikaznika – dva centralna (od kojih je jedan prikaznik u razini očiju pilota) i dva bočna prikaznika, koji mogu imati različite funkcije prikaza, zavisno o izabranom modu.

Foto: Pixabay/Ilustracija

Obavljanje više radnji bez pomicanja ruku s upravljačke palice

“Sustav HOTAS (Hands On Throttle-And-Stick) omogućuje pilotu obavljanje različitih radnji bez pomicanja ruku s upravljačke palice i ručice snage. Isto tako, ostali dijelovi sučelja pilot-avion pomažu pilotu u donošenju odluke u realnom vremenu te tako povećavaju učinkovitost provedbe zadaća. Svi prikaznici i oprema u kabini su kompatibilni s opremom za letenju noću”, navodi se.
Što se tiče pogona, tu su dva mlazna motora M88-4E s dodatnim izgaranjem, maksimalnog potiska 75 kN po motoru koji mu osiguravaju najveću brzinu od 2.200 km/h (1,8Ma na velikim visinama).

“Zahvaljujući motorima i odličnim aerodinamičnim karakteristikama avion Rafale ima sposobnost super-krstarenja (Supercruise) koja mu omogućava dugotrajan let nadzvučnom brzinom (1.4 Ma) bez uporabe režima dodatnog izgaranja što značajno povećava dolet i istrajnost leta te skraćuje vrijeme leta do cilja”, napominje MORH.

U Ministarstvu dodaju kako unatoč nešto većoj potrošnji goriva u svim konfiguracijama i profilima leta u odnosu na jednomotorne avione, dva motora osiguravaju dodatnu rezervu snage i osiguravaju veću vjerojatnost preživljavanja u slučaju kvara ili oštećenja jednog motora. Motori su modularnog dizajna i načina održavanja te je njihova zamjena moguća u vrlo kratkom roku za razliku od ostalih aviona u kategoriji čije zamijene motora mogu potrajati od jedan ili dva dana.

Hrvatska slavi Rafale, Orbanu nije svejedno: Mašta o Jadranu, ali evo zašto više nije nadmoćan

Tijekom jednog leta može izvesti više vrsta zadaća

“Avion Rafale može nositi vanjski koristan teret na 14 podvjesnih točaka što ga svrstava među avione s najvećim brojem vanjskih podvjesnih točaka. Ukupna nosivost korisnog vanjskog tereta je 9500 kg. Može nositi pet podvjesnih spremnika goriva i jedan je od rijetkih aviona koji ima sposobnost korištenja specijaliziranih spremnika goriva za nadopunjavanje drugih aviona gorivom u zraku (Buddy-buddy)”, navodi MORH.

U zadanoj konfiguraciji s tri podvjesna spremnika ima najveći broj raspoloživih podvjesnih točaka za naoružanje ili senzorske sustave. Ministarstvo obrane navodi kako se u kombinaciji sa delta-kanard konfiguracijom ističe aerodinamičnim karakteristikama koje mu uz velik broj podvjesnih točaka i veliku nosivost osiguravaju izrazitu učinkovitost izvršenja zadaća s velikim taktički radijusom u svim konfiguracijama i profilima. Posebnost Rafala je da tijekom jedne misije-leta može provesti više vrsta zadaća za što su inače potrebni različiti tipovi aviona.

Suvremeno naoružanje dokazan u stvarnim borbenim misijama

Operativni sustav aviona Rafal u standardu F3-R ima integriran širok spektar suvremenog naoružanja koji je dokazan u stvarnim borbenim misijama (Afganistan, Irak, Libija, Sirija, Mali).

“Integrirano naoružanje obuhvaća ugrađeni top od 30 mm (jednosjed i dvosjed), za napade na ciljeve u zraku integrirane su rakete zrak-zrak: MICA RF i IR BVR/WVR. Za napade na ciljeve na zemlji integrirane su klasične nevođene bombe od 110, 220, 450, 900 kg, precizno vođene bombe od 110, 220, 450, 900 kg, precizno vođene bombe AASM HAMMER (Highly Agile Modular Munition Extended Range) od 125, 250, 500, 1000 kg, nevođene rakete 68 mm (višecijevni lanser), vođene protuoklopne rakete Brimstone te krstareći projektil SCALP. Za protubrodske misije integrirane su rakete AM39 Exocet”, navodi MORH.

Napominju kako su svi načini vođenja i praćenja leta podržanih projektila dio su operativnog sustava i zaštićeni od elektromagnetskog ometanja. Sintetički sustav simuliranja i ocjenjivanja djelovanja naoružanjem također je podržan operativnim programom. Operativni program u standardu F3-R je modularnog dizajna i omogućuje buduću daljnju nadogradnju i integraciju novih oružnih i senzorskih sustava aviona.

U Hrvatsku stižu novi zaštitnici neba, a pogledajte što je za njih učinila jedna vojnikinja

Ima sustav za elektroničko ratovanje

Također, avion je opremljen naprednim elektronskim RBE2 radarom koji simultano radi u režimima zrak-zrak i zrak-površina te konstantno prati meteorološke uvjete. “Napredne mogućnosti radara omogućuju mu otkrivanje i istovremeno praćenje velikog broja ciljeva od kojih određuje prioritetne i visoko prioritetne ciljeve s detaljnim podatcima za upravljanje paljbom kod uporabe naoružanja. Režim rada zrak-površina kroz različite modove rada omogućava pretraživanje, otkrivanje, praćenje i djelovanje po pokretnim i stacionarnim ciljevima na kopnu i moru. Mogućnosti radara omogućuju mu mapiranje površine na velikoj udaljenosti i u visokoj rezoluciji u svim meteorološkim uvjetima. Snimka mapiranog terena pohranjuje se na digitalni medij u avionu i može se koristiti nakon leta. Ima sposobnost otkrivanja i praćenja sporih ciljeva na površini te poseban mod za otkrivanje i praćenje ciljeva na vodenim površinama”, navodi MORH na svojim stranicama.
Nadalje, u cilju samozaštite, u avion je ugrađen interni sustav za elektroničko ratovanje SPECTRA (Self-Protection Equipment to Counter Threats for Rafale Aircraft).

“Sustav se sastoji od podsustava za detekciju i samozaštitu integriranih u operativni sustav aviona koji provodi identifikaciju prijetnji, aktivira odgovarajuću zaštitu (infracrveni i radarski mamci + elektronsko ometanje) i bilježi podatak o otkrivenim prijetnjama. U cilju povećanja mogućnosti preživljavanja i samozaštite avion Rafale ima minimalni radarski odraz (Radar cross section-RCS) vrijednosti do 1 m2. Pasivno smanjenje radarskog odraza postignuto je optimizacijom geometrije trupa, napadne ivice krila i usisnika motora te korištenjem kompozitnih materijala, a potpuni učinak postiže se u kombinaciji s aktivnim sustavom za elektroničko ratovanje SPECTRA”, piše na stranicama ministarstva. Dio sustava za elektroničko ratovanje je i baza podataka u kojoj se nalaze podaci o elektromagnetskim prijetnjama (digitalni potpis prijetnji, cilja) kao i algoritmi za ometanje.

“Sustav SPECTRA u sprezi s naprednim radarom omogućuje samostalnu provedbu borbenih misija u dubini protivničke teritorije bez nužne potpore ostalih zrakoplova tijekom borbenog djelovanja. Ovaj sustav ima sposobnost aktivnog ometanja radara protivnika i uporabom elektroničkih kontra-mjera smanjuje vlastiti odraz i mogućnost otkrivanja te time značajno povećava mogućnost preživljavanja i vjerojatnost uništenja protivničkih ciljeva”, zaključuju u MORH-u.

Autor:B.T.
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.